Založ si blog

Potulky II – Betliar, kaštieľ

…pri mojich Potulkách sa stáva, že miesto, ktoré sa chystám navštíviť, alebo tam prichádzam náhodne lákaný výhľadmi na horizonte, že to miesto poznám, že som tam už niekedy bol a tak pri novoobjavovaní sa potom zážitok spája s neustálym vystupovaním spomienok. Niekedy sa tie spomienky vynoria pri pohľade na nejakú scenériu, vec, niekedy pri dotyku odrazu známeho povrchu zábradlia, steny, kôry stromu a niekedy vdýchnutím vône o ktorej sme si mysleli, že je už stratená. Ale ona je na tom mieste, ktoré sme niekedy navštívili a opustili.Betliar 34 - 12.10.2014

A teraz sme tu zas. Pri andrássyovskom kaštieli v Betliari . Bol som tu viac krát a stále som objavoval nové vône. Stále, keď som nanovo prechádzal sieňami, chodbami, schodiskami kaštieľa premietal sa predomnou dej v ktorom vystupovali šľachtici z rodu Andrássy, ich priatelia a známi, pohybovali sa okolo mňa po kaštieli a za každým sa tiahla intenzívna vôňa. Každá miestnosť má svoju vôňu . Neviem koľko som mal rokov, ale ma ešte rodičia viedli za ruku a vtedy som po prvý raz prechádzal týmito miestami. Betliar 4 - 12.10.2014

Pozeral som si portréty na stenách, nábytok v miestnostiach, ktorý tí, portrétovaní, používali a výklad sprievodkyne bol vtedy pre mňa asi tak sugestívny, že pri niektorej z postelí z baldachýnom sa mi zdalo, že v nej leží niekto z nich, krásne vyobliekaných s parochňou na hlave a napudrovaný. Viem, že som sa veľmi zľakol, ale bol som natoľko fascinovaný miestom, že som sa nedokázal pohnúť. Vždy, keď sem prídem, vždy hľadám to miesto, tú posteľ, ale akoby odplávali do hmiel ďalších spomienok. Je len málo kaštieľov na Slovensku, ktoré sa zachovali v takejto nádhernej podobe.

Betliar 21 - 12.10.2014

 

Keď v druhej polovici 16. storočia prichádzajú na hrad Krásna Hôrka Andrássyovci, Petrom I. Andrássym sa začala ich štyristoročná vláda na Gemeri. V roku 1642 dostáva Matej II krásnohorské panstvo a betliarské majetky do dedičného majetku od kráľa Ferdinanda III. Kaštieľ prešiel postupom času niekoľkými prestavbami a ostatná, klasicistická koncom 19. storočia dala objektu súčasnú podobu. Je známe, že Andrássyovci boli horliví zberatelia a tak v priestoroch kaštieľa, ale aj okolo neho v priebehu časov zhromaždili veľké množstvo zbierkových predmetov rôzneho druhu, ktoré sú teraz predmetom obdivu všetkých nás. Betliar 35 - 12.10.2014

Pobývali tu takmer nepretržite až do roku 1944 a následný vývoj po druhej svetovej vojne bol ovplyvnený Dekrétom prezidenta republiky č. 108/1945 a kaštieľ aj s celým areálom prevzala do svojej správy Československá republika. Múzeum v kaštieli bolo zriadené v roku 1952 a úžasnú zásluhu na konštituovaní zbierkových fondov má historička umenia doc. PhDr. Alžbeta Güntherová-Mayerová.Betliar 19 - 12.10.2014

Keď som prechádzal vo svojich spomienkach kaštieľom a vyšiel som von do okolitého anglického parku, hľadal som kamennou drťou vysypané chodníky po ktorých sme pobehovali okolo potoka, medzi nádhernými starými stromami a malou romantickou architektúrou. Asi pred dvomi storočiami gróf Leopold Andrássy pozval na svoje panstvo významného záhradného architekta Henricha Nebiena, ktorý položil základy betliarského anglického – prírodného parku.

Betliar 36 - 12.10.2014

Ten dáva a umocňuje pocit vznešenosti u hostí, ktorí navštívia kaštieľ a na chvíľu sa ponoria do myšlienok, ktoré ich zanesú späť v čase o sto či dvesto rokov. Žiaľ, ale len dovtedy, kým neprecitnú a nezačnú si všímať zarastené a neopatrované chodníky, znivočené informačné tabule, celé koreňové systémy trčiace zo zeme po vyváľaných stromoch, ktorých drevo niekto šikovný „zúžitkoval“ a zostatok tu smutne vytŕča zo zeme. A parková zelená plocha na ktorej sa zjavne nedávno pred našou návštevou konali konské preteky, plocha z ktorej sú nádherné výhľady na kaštieľ, bola teraz posiata zhoreniskami, ktoré asi boli horiacimi prekážkami pre kone a prázdnymi (?) sudmi s horľavinou slúžiacou zrejme k posilneniu efektu, odpadkové koše preplnené plastovými fľašami a odpadom, ktorý sa váľal po okolí. Zahraničných turistov som obchádzal so zvesenou hlavou. Rýchlo som sa prebudil z detského sna a hanba ma pri tejto Potulke vrátila do reality….      Betliar 18 - 12.10.2014  Betliar 37 - 12.10.2014 Betliar 38 - 12.10.2014 Betliar 16 - 12.10.2014 Betliar 17 - 12.10.2014 Betliar 5 - 12.10.2014 Betliar 8 - 12.10.2014 Betliar 9 - 12.10.2014 Betliar 11 - 12.10.2014 Betliar 12 - 12.10.2014 Betliar 24 - 12.10.2014 Betliar 33 - 12.10.2014 Betliar 1 - 12.10.2014 Betliar 3 - 12.10.2014 Betliar 6 - 12.10.2014 Betliar 7 - 12.10.2014 Betliar 13 - 12.10.2014 Betliar 14 - 12.10.2014 Betliar 15 - 12.10.2014 Betliar 30 - 12.10.2014 Betliar 25 - 12.10.2014 Betliar 27 - 12.10.2014 Betliar 39 - 12.10.2014 Betliar 40 - 12.10.2014 Betliar 41 - 12.10.2014 Betliar 42 - 12.10.2014

 

foto, text © Peter Krivda Soliwarski

Potulky CCXII – Daorson /BiH/

17.04.2024

…stále som sa vyhýbal tomu, aby som sa stal cestujúcim v tom nikdy nekončiacom zástupe, ktorým sa ženú po všetkých cestách sveta turisti. A robia zeme, vyrábajú zeme, robia destinácie. Niekedy v jeseni minulého roku som nechtiac vypočul rozhovor dvoch mamičiek v kaviarni jedného nákupného centra. Sú to také kaviarne nekaviarne v ktorých sa schádzajú mamičky [...]

Potulky CXXI – Blatnická dolina, pre Inguśu

26.02.2024

…hľadáme doma krásy Toskánska, Andalúzie, Alpských dolín…,len akosi zabúdame, že iní k nám chodia hľadať krásy Slovenska, Turca, Blatnickej doliny. Koľko krát sme porovnávali „toto je nádhera, ako krajina pri Montalcino, vinohrady ako pri Pianacci…“. Lenže „táto“ nádhera zvlnenej krajiny s kopčekmi a dolinami je pri jednom z pohľadov z Brotnice [...]

Lubomír Typlt v Mantre, Bratislava

23.02.2024

…už dlho nie je pravidlom, že by sa v slovenských výstavných priestoroch predstavovalo súčasné výtvarné umenie z Čiech. O to zaujímavejšie potom vyznieva skvelý počin spoločnosti Mantra a jej konateľa Šimona Krivdu, ktorým sa podarilo vo výstavných priestoroch bratislavskej Pradiarne realizovať vskutku výnimočnú výstavu popredného českého multimediálneho [...]

Čierny kašeľ / Pertussis /

Čierny kašeľ v Bratislavskom kraji: Hygienici evidujú 74 prípadov ochorenia

19.04.2024 12:21

Najvyššia vekovo špecifická chorobnosť bola zistená vo vekovej skupine nularočných osôb.

Ján Mazák / Ján Gandžala /

Súdnu radu dočasne vedie jej podpredseda Ján Gandžala

19.04.2024 11:56

Termín voľby nového predsedu Súdnej rady SR zatiaľ neoznámili.

francúzsko, polícia

Vo Francúzsku zomrela školáčka na infarkt, útočník predtým pobodal jej spolužiačky

19.04.2024 11:55

Škola bola uzavretá po útoku muža s nožom na dvojicu školáčok.

Islamský štát, islamisti

Islamský štát zaútočil na provládnych bojovníkov v Sýrii, zabili 28 vojakov

19.04.2024 11:05, aktualizované: 12:03

Pri druhom útoku blízko Búkamálu pri hraniciach s Irakom zomrelo ďalších šesť sýrskych vojakov a dvaja boli unesení.