Založ si blog

Potulky LVII – Vodný mlyn Kolárovo

      …uletelo už veľmi veľa zím od čias, kedy som chodil k nášmu strýkovi Lacovi, ktorý bol v časoch nášho detstva a mladosti ( v tom čase sa ešte termín adolescent nepoužíval a keď som ho prvý raz počul od našej učiteľky chémie pani Helcmanovskej , tak som si myslel, že je to nejaká nákazlivá choroba),teda strýko Laco, ktorý bol guru nášho snívania. No a  strýko Laco mal vo svojej čarovnej izbe neizbe fantastické kreslo. Okrem iných fantastických vecí. Bol to taký veličizný plyšový ušiak s vysočizným chrbtom na ktorom boli také dve uši. Pokiaľ viem také kreslo mal už len rytier Don Quijote de la Mancha a najslávnejší detektív všetkých čias Sherlock Holmes. No a potom už len náš strýko Laco. Bolo to kreslo v ktorom sa prenádherne snívalo. A keď som prišiel k strýkovi Lacovi, usadil som sa do toho kresla, ktoré voňalo diaľkami, dobrodružstvami, umením, možno trochu starým červeným vínom a dymom z fajky, strýko si sadol oproti do vypletaného kresla, zapálil si (fajčil lacné cigarety a pil lacné červené víno) a pomaly mi začal rozprávať o báječných, ale aj záhadných ďalekých zemiach a ľuďoch, o majstrovstve umelcov minulosti (súčasné umenie okolo neho preplávalo tak akosi bez povšimnutia).       Rozprával mi o všetkých tých skvelých veciach, ktoré ale poznal len z kníh. Nikdy nemohol vycestovať za svojimi snami a tak s nimi žil cez knihy. Strýko Laco čítal všetko. Lacné dobrodružné Rodokapsy, romány velikánov svetovej spisby aj odbornú literatúru. Čítal všetko, čo v tej prazvláštnej dobe bolo dostať. A potom, keď sme sa už dosť napreháňali po prériách divokého západu, predrali sme sa pralesmi Amazonky, prešli sieňami Louvru aj Tretiekovskej galérie, potom mi strýko Laco nezabudol dať niečo zo svojej literárnej veľkozbierky. Omnoho neskôr, keď sa už strýko Laco odobral na majestátne planiny večného snívania, chtiac ešte ovoňať to fantaskné minulo, pokúšal som sa usadiť do ušiaka aby som ešte so zatvorenými očami počul strýkove rozprávanie, ale ono tu už neišlo. Tajomstvá snových svetov môjho detstva hlboký, starý ušiak uzavrel do svojho voňavého, hoci teta hovorila, že zatuchnutého, vnútra.

Ešte bolo zeleno, keď som sedel na brehu ramena Nášho Malého Dunaja pri Kolárove a predo mnou sa na hladine pohojdával starý vodný mlyn. Jeho silueta sa odrážala na hladine. Odrážali sa tam aj brehy Malého Dunaja a tak ako sa tá hladina vlnila, chveli sa aj obrazy krajiny na nej a plávali niekam do diaľav. Spomenul som si na strýka Laca od ktorého som raz niesol knižky jedného z najúžasnejších snílkov, dobrodruhov a nositeľov záhadných prekrásností cudzích svetov, Richarda Halliburtona. Také vznešenosti literárnych pokleskov ako Létajíci koberec, Královská cesta za dobrodružstvím, alebo Nádherné dobrodružství boli samozrejme pokladmi dostatočne ošúchanými a ohmatanými od čias ich kúpy niekedy v rokoch „prvej republiky“. Myslel som na to ako som na jeden dych čítal tieto veľkoleposti a prenášal sa do, áno tých krajín nekrajín.     Pozeral som na hladinu rieky a opäť som cestoval niekam do delty, k moru, za more, za obzory, niekam, kde už nastálo sedí náš strýko Laco vo svojom ušiaku. Prešiel som ešte krásnym dreveným zastrešeným mostom ponad rameno Malého Dunaja k zreštaurovanému mlynu v ktorom je Múzeum vodného mlynárstva. Je zasadený naozaj v peknom prostredí a celý areál okolo vytvára zónu pokoja, kochania sa kľudom a pomalom. Posledný plávajúci lodný mlyn Slovenska tak znovu pomáha pripomínať atmosféru mlynárskych čias v oblasti Váhu a Malého Dunaja. Trochu som závidel spolunávštevníkom, ktorí sem prišli na bicykloch. Krajina je to naozaj skvelá pre cestovanie na dvoch kolesách a obdivovať velebnosti prírody. Nie, nie sú to ostrovy Karibiku, ani peruánske Andy ani japonská Nagoja. ….ale, …možno tam niekde v diaľke sedí tiež niekto na brehu rieky s ohmatanou knihou Richarda Halliburtona a …., ja viem, Halliburton na Slovensku nikdy nebol, ale jeho chyba…..nie ?

text, foto © Peter Krivda Soliwarski

Potulky CXXI – Blatnická dolina, pre Inguśu

26.02.2024

…hľadáme doma krásy Toskánska, Andalúzie, Alpských dolín…,len akosi zabúdame, že iní k nám chodia hľadať krásy Slovenska, Turca, Blatnickej doliny. Koľko krát sme porovnávali „toto je nádhera, ako krajina pri Montalcino, vinohrady ako pri Pianacci…“. Lenže „táto“ nádhera zvlnenej krajiny s kopčekmi a dolinami je pri jednom z pohľadov z Brotnice [...]

Lubomír Typlt v Mantre, Bratislava

23.02.2024

…už dlho nie je pravidlom, že by sa v slovenských výstavných priestoroch predstavovalo súčasné výtvarné umenie z Čiech. O to zaujímavejšie potom vyznieva skvelý počin spoločnosti Mantra a jej konateľa Šimona Krivdu, ktorým sa podarilo vo výstavných priestoroch bratislavskej Pradiarne realizovať vskutku výnimočnú výstavu popredného českého multimediálneho [...]

Potulky CXX – Hrad Bítov, CZ

13.01.2024

Sadol som si na malý štokerlík v rohu a tak trocha s pokorou som otvoril starú knihu, ktorá ma sprevádzala v určitom zmysle celým životom. A teraz, už neviem po koľký raz som tú knihu, spolu s mnohými inými premiestňoval z police na inú policu v snahe urobiť miesto pre novšie, nástupnícke. Cervantesov Dômyselný rytier Don Quiote da la Mancha. Už len vyslovenie toho [...]

Jaroslav Haščák

V kauze Gorila opäť obvinili Haščáka a ďalšie osoby

19.03.2024 09:36, aktualizované: 09:57

Ide o trestné činy založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny či korupčné trestné činy.

Kurimany, zrútený most

Nemeckú statičku Sabine H. uznal súd za nevinnú v kauze spadnutého mosta na Spiši

19.03.2024 09:24

Tragédia si v novembri 2011 vyžiadala štyri ľudské obete a ďalších zranených.

Štefan Harabin, ta3

VIDEO: Prezidentský kandidát Štefan Harabin. Rusko nepovažuje za agresora, chce neutralitu Slovenska

19.03.2024 07:00

O post prezidenta Slovenskej republiky vo voľbách v roku 2024 sa uchádza 10 ľudí.

vojna na Ukrajine

ONLINE: Michel: Aby bol v Európe mier, musí sa pripraviť na vojnu. Volá po vojnovej ekonomike

19.03.2024 06:15, aktualizované: 09:39

Ak nebude reakcia EÚ správna a neposkytne Ukrajine dostatočnú podporu, aby zastavila Rusko, budeme ďalší na rade, tvrdí šéf Európskej rady Michel.