Založ si blog

Potulky XI – Kaštieľ v Ivanke pri Dunaji

….kameň obruby malej parkovej fontány v parku Grassalkovichovho kaštieľa v Ivanke pri Dunaji bol vyhriaty aprílovým slnkom. Sedel som na okraji, počítal púpavové zlatiaky rozhodené po čerstvej tráve, nasával vône rozkvitnutých jabloní a gaštanov okolo a bolo mi pokojno. Fontána ešte nešpľachotala, teda ani neviem či je špľachotajúco funkčná. Ale vtáky nahradili úspešne akýkoľvek zvuk, krásne prejavovali svoj jarný exibicionizmus. 100_6234    Blúdil som po stenách, oknách, portáloch, terasách, veže kaštieľa zrakom a musel som mu dať trochu odpočinku na zeleni stromov, lebo prudké slnko odrazené od stien unavovalo. Snažil som sa rozpomenúť koľkokrát som prechádzal okolo tohoto kaštieľa Ivankou a koľkokrát som si hovoril, že už sa tu musím zastaviť, pozrieť si ho dôkladnejšie v kľude nenáhlivosti. Keď som pred dvomi rokmi (?) fotil plastiky pred náprotivným kostolom sv. Jána Krstiteľa, ktoré vtedy akurát zreštauroval Jožo Hrvoľ, bolo to na jeseň a tiež som si hovoril zo schodov kostola, že už by som sa mal zastaviť aj pri kaštieli. Teda vlastne za kaštieľom. Lebo jeho čelnú stranu som okoloidúcko poznal, myslel som si. 100_6235    A teraz, keď som sedel na obrube fontány v parku, cez lístie a konáre stromov som trochu videl na kostol a sochy sv. Valeriána a sv. Floriána pred ním, keď som sa trochu nahol dozadu ovšem, uvedomil som si, a nie po prvý raz, ako často a smädno a hladno naťahujeme ruky za niečím vzdialeným, fascinujúcim exotičnom a omamno lákavým neznámom. No a aby sme sa do toho neznámoexotičného krásna dostali stoja nám ako naschvál v ceste tie naše, doma stojace mámivé krásna a historična . Vlastne je dobre, že ideme do toho vzdialenejšieho krásna a historična, aby sme sa ho naučili vidieť. To krásno a historično. Lebo tam, precestujúc ďalekosť a  nevidieť a nepoznať to krásno a historično je hanba. 100_6236

Ono je to hanba hlavne doma, ale tam v tej závideniahodnej exotičnosti sa to krásno a historično naučíme vidieť. A potom, keď sa už naučíme vidieť a pozerať, odrazu sme začudovaní koľko úžasností obchádzame, koľko sme obchádzali ne cestách do inakiaľ. Prichodí mi to ako keď dlho siahame po veciach, ktoré sú v nedohľadne, v hmle, nepolapiteľné a pritom sa nevnímajúc potkýname o iné, ktoré sú pre nás omnoho dôležitejšie. Hľadáme a naháňame ľudí, ktorí majú pre nás oči a vnútro zatvorené a my si namýšľame, že bez nich ničím nepohneme, oni sú tí najdôležitejší. Nevidíme a necítime, že každý deň nám podávajú ruku tí, ktorých by sme mali ľúbiť celý život. Podávajú nám ruku tí, ktorí si nás aj vážia a chcú byť pri nás.100_6237

Ivanka pri Dunaji je už akýmsi predmestím Bratislavy. Možno preto. Asi je to príliš blízko. Aj gróf Grassalkovich to vedel, keď si zvolil toto miesto na stavbu svojho sídla pre voľné dni. Neznie to dobre, ale potom víkendové sídlo ? „Pán gróf odchádzate, prosím ponížene, na svoje víkendové sídlo ?“ Asi by sa zakuckal od udivovania sa, teda. „Bude si želať urodzený pán ísť do víkendového sídla ?“…to znie prapodivnoúchvatne ako z televízneho seriálu. Ale on práve, že je blízko. Ivanka pri Dunaji. Koncom 18. storočia bol kaštieľ romantická rokoková dominanta obce s rozsiahlym anglickým parkom. 100_6238

Potom neskôr, v roku 1841, ho kúpil Michal Obrenovič, srbské knieža a chvíľku dokonca aj kráľ, ktorý sa sem uchýlil do exilu. Na začiatku 20. storočia sa kaštieľ stáva majetkom Hunyadyovcov a tí mu dávajú súčasnú secesno-neogotickú podobu. A pristavili vodnú vežu, ktorá podstatne pozmenila siluetu kaštieľa. Následne jezuiti v roku 1941 už s kaštieľom nerobili nič, len tam nasťahovali svojich študentov múdrosti naberajúcich v Bratislave.100_6239

Roky budovania svetlejších zajtrajškov kaštieľu nejako zvlášť zabrať nedali. To skôr park prišiel k ujme. Vlastne som ani nevedel, že ním preteká potok, ktorého meno nepoznám a nebol nikto nablízku a tým potokom cez ktorý vedie klenutý most sa v súčasnosti park končí a chodník sa rozširuje do cesty a tá, ale to som už ďalej neišiel, tá kamsi medzi betónové novokaštieliky . Vrátil som sa ku kaštieľu teraz v majetku opäť jezuitskej Spoločnosti Ježišovej, prázdny s oknami ako majú slepci. Otvorené, ale nikam. No škoda, nie ? Pekné miesto, len…..100_6240      Ešte som sa prešiel okolo a na fajnovej kávičke U Štefánika, podobná je aj v Malinove, vonku na záhradke som sa tak opäť utvrdzoval v tom, ako je vlastne dobre ísť aj za tým vzdialenejším krásnom a historičnom aby sme sa ho naučili vidieť, ale nie len vidieť, ale aj vedieť čo s ním a ako………100_6241100_6243100_6244100_6245100_6246100_6247100_6249100_6250100_6251100_6252100_6253100_6256Ivánka pri Dunaji - sochy 13 - X.2012Ivánka pri Dunaji - sochy 8 - X.2012Ivánka pri Dunaji - sochy 9 - X.2012Ivánka pri Dunaji - sochy 5 - X.2012Ivánka pri Dunaji - sochy 3 - X.2012text, foto © Peter Krivda Soliwarski

Potulky CCXII – Daorson /BiH/

17.04.2024

…stále som sa vyhýbal tomu, aby som sa stal cestujúcim v tom nikdy nekončiacom zástupe, ktorým sa ženú po všetkých cestách sveta turisti. A robia zeme, vyrábajú zeme, robia destinácie. Niekedy v jeseni minulého roku som nechtiac vypočul rozhovor dvoch mamičiek v kaviarni jedného nákupného centra. Sú to také kaviarne nekaviarne v ktorých sa schádzajú mamičky [...]

Potulky CXXI – Blatnická dolina, pre Inguśu

26.02.2024

…hľadáme doma krásy Toskánska, Andalúzie, Alpských dolín…,len akosi zabúdame, že iní k nám chodia hľadať krásy Slovenska, Turca, Blatnickej doliny. Koľko krát sme porovnávali „toto je nádhera, ako krajina pri Montalcino, vinohrady ako pri Pianacci…“. Lenže „táto“ nádhera zvlnenej krajiny s kopčekmi a dolinami je pri jednom z pohľadov z Brotnice [...]

Lubomír Typlt v Mantre, Bratislava

23.02.2024

…už dlho nie je pravidlom, že by sa v slovenských výstavných priestoroch predstavovalo súčasné výtvarné umenie z Čiech. O to zaujímavejšie potom vyznieva skvelý počin spoločnosti Mantra a jej konateľa Šimona Krivdu, ktorým sa podarilo vo výstavných priestoroch bratislavskej Pradiarne realizovať vskutku výnimočnú výstavu popredného českého multimediálneho [...]

CDC-Gathany-Aedes-albopictus-1  1

Invázneho ázijskeho komára prvýkrát potvrdili v Košiciach

18.04.2024 10:38

Ide o pomerne veľkého komára a potenciálneho prenášača vírusov vrátane vírusu západonílskej horúčky.

Constanta, NATO, protivzdušná obrana, Rumunsko, vojaci, Mihail Kogalniceanu

Nové letecké dráhy aj škôlky. Sto kilometrov od Ukrajiny rastie najväčšia základňa NATO

18.04.2024 10:35

Rumunsko v posledných rokoch masívne investovalo do obrany.

fajčenie, fajčiar, závislosť

Koniec s fajčením? Británia chce zakázať predaj cigariet

18.04.2024 08:00

Krajina rozhoduje o najprísnejšom protifajčiarskom zákone v Európe. Ak prejde, Briti, ktorí sa narodili po 1. januári 2009, si už tabakové výrobky v obchode nekúpia.