Založ si blog

Martin Lettrich a Jan Exnar v galérii Statua

Sú galérie či výstavne siene, ktoré sa tvária svetovo a ich jedinou snahou je vyťahovať peniaze daňový poplatníkov z grantových systémov bez najmenšej snahy kvalitatívne a originálne vstúpiť do výtvarnej scény svojím vlastnými prezentačnými projektmi a potom galérie a výstavné siene pripravujúce mesačne vynikajúce výstavy, ktoré nie len oboznamujú návštevníkov, verejnosť s tvorbou výtvarníkov, ale sú neposlednej miere dôležitým činiteľom pre pozdvihnutie kultúrneho života mesta. Tak bratislavská galéria Statua od roku 2012 predstavuje vo svojich priestoroch diela výtvarných umelcov domácej aj zahraničnej scény v kurátorskej réžii Xénie Letttrichovej.

V súčasnosti, od 26.mája, teda už vyše týždňa, v daných priestoroch koexistujú vedľa seba plastiky slovenského sochára Martina Lettricha (1951) a sklenené plastiky a maľby českého sochára, sklára a maliara Jana Exnara (1951). Lettrichove plastické kompozície využívajú v priestore galérie umelé svetlo pre vytvorenie ich tieňových súčastí ako dvojníkov. Siluetálne figúry dvíhajú ruky ako vo výkriku z hladiny vody, nepochopenia, marazmu a potom v bezradnom geste obrysu tela roztiahnuté ruky naznačujú, že možno ich tieň, či odraz je reálnejší, ako hmatateľná prítomnosť. V druhej časti prezentácie Martina Lettricha je svetlo priamou súčasťou plastík. Opäť výkriky, opäť východiská akoby z vlastných tieňov, len tu už svetlo dáva plastike punc akejsi tajomnosti, skrytých emócií prichádzajúcich odkiaľsi z tmavého neznáma.

Ak spomíname svetlo pri expozícii Lettrichových plastík, tak sklo, sklenené objekty Jana Exnara sa snáď zo svetla rodia. Je v skle, vystupuje z neho, dáva mu ďalší rozmer. Exnarove sklenené plastiky tu akoby predznamenávali svetelnú explóziu, erupciu vulkánu, alebo slnečného povrchu, trieštenie jadra, niečoho nesmierne silného po čom očakávame zrod. Kataklizma a potom katarzia, oslobodenie, očistenie, pokoj. Jan Exnar maľuje k svojím „sklám“ plošných, maľovaných pandantov. Plošné farebné kompozície sú akýmsi odrazom skleneného trojrozmerného priestoru na ploche obrazu bez snahy vytvárať mu tam iný, umelý priestor, iné, umelé pozadie, stafáž. Nie sú kópiami, niesu štúdiami, majú svoju vlastnú výpovednú hodnotu bez figurálnych ambícií.

Výstava, vernisáž v galérii Statua je stále sviatkom. Nie len preto, že výber autorov tu predstavujúcich svoju tvorbu je skutočne postavený na dôslednom sledovaní kvality a originality, ale aj preto, že je miestom stretávania sa vzácnych osobností umenia a kultúry. Terajšie stretnutie s Martinom Lettrichom a Janom Exnarom, spríjemnila svojím spevom jedna z najdôležitejších dám slovenskej džezovej scény Adriena Bartošová s gitaristom Pavlom Berezom.0 1a1 1a IMG_0769-2 2 3 4 5 6a 7 8 9 10 11 12 14 15 16 17 18 19 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31text, foto © Peter Krivda Soliwarski a Andrej Trebatický

Potulky LXXIV – Kőszeg /H/

14.01.2020

...sadli sme si v kaviarenskej terase na Hlavnom námestí, lebo odtiaľ sme mali celé okolie v dohľade. Všetko sa dalo tak nádherne pozorovať pri výbornej káve bez nepríjemného pocitu vtierania viac »

Potulky LXXIII – Banská Štiavnica I

14.12.2019

...domy, múry, ulice, dlažba miest nesú v sebe vlastnú pamäť. Na tých, ktorí ich dali postaviť, na tých, ktorí ich postavili, na tých, ktorí v nich bývali i na tých, ktorí kráčali po viac »

Sergej Lavrov

Moskva je ochotná sprístupniť materiály o druhej svetovej vojne

21.01.2020 21:56

Niekoľko západných krajín začalo kritizovať úlohu Ruska v tomto svetovom konflikte.

panelak torzo vybuch Presov 03

Kvôli demolačným prácam v Prešove padlo trestné oznámenie

21.01.2020 21:37

Doterajšie odhadované náklady na záchranné práce sú 1,3 milióna eur.

04-lieky-4x

Rezort zdravotníctva nesúhlasí s kritikou inovatívnych farmaceutov

21.01.2020 20:57

V októbri 2016 bola schválená revízia výdavkov v zdravotníctve.

Mýto - logo

SkyToll sa ohradzuje, že mýtny systém je predražený a že je to krádež

21.01.2020 20:50

Elektronický mýtny systém fungujúci na Slovensku je podľa SkyToll-u jeden z najprogresívnejších na svete.