Založ si blog

Potulky LXXXIII – hrad Lietava

…keď sa moje Potulky spájajú s miestami voňajúcimi históriou, stále mám tak trochu pocit cestovania v čase. V časoch mojich detských začiatkov objaviteľských ciest sme sa presúvali s rodičmi z miesta na miesto vlakmi. A ja som sa stále pri nastúpení do vlaku domáhal miesta pri okne. Mal som veľmi rád tie miesta pri oknách vlaku, kde som sa odrazu pri prvom trhnutí vozňa dostal do akéhosi uzavretého sveta v ktorom ubiehala krajina okolo ako akýsi zvláštny film a v ňom sa odvíja dej raz rýchlejšie, inokedy pomalšie. A v tom deji, v tom ubiehajúcom filme som objavoval nové a nové krajiny, mestá, dediny a fantázia pracovala na plné obrátky. Predstavoval som si čo je za tými kopcami na obzore a v mestách, ktoré sme míňali, kto žije za oknami domov do ktorých som v chvate nazeral z toho môjho, ako vyzerali hrady na vrcholoch kopcov v diaľke, keď ešte neboli zrúcaninami a kto v nich býval. A toho krasosnenia som sa dokázal úspešne nezbaviť až doteraz. Stále vidím pred sebou na koňoch vojakov v brnení ako pomaly vychádzajú po kamenistom chodníku kopca Cibulník z Rajeckej doliny na vrchol z ktorého stráži celé široké okolie hrad Lietava. Hrad, ktorý veľkosťou predčil len ten Spišský. Na lúkach pod hradom sa pasú ovce a už z diaľky je počuť zvonenie ich spiežovcov. Stúpanie k hradu nie je nijak zvlášť strmé, ale napriek tomu sa občas zastavujem a obzriem sa za seba. Je dobre sa občas pozrieť za seba aby sme si vedeli uložiť do archívu pamäte aj tieto pohľady. To keď sa nepozrieme za seba, akoby sme boli v galérii na krajinárskej výstave obrazov a niektoré expozície by sme vynechali. Nikdy potom nebudeme mať uspokojivý pocit, že poznáme celú vystavovanú zbierku. A pozriem si aj otlačky mojich topánok, ktoré ostávajú v trochu rozmočenej tráve za mnou. Keď už som sa pozrel za seba. Bol som tu. Poviem si. Lesom stúpam po skalách a koreňoch stromov, a tvár mi stiahne ukrutne trpká a kyslá chuť nedozretej trnky, ktorú som pokúšal. Ale zopár jahôd to napravilo s takou nádhernostnou vôňou, že som si musel na chvíľu sadnúť aby mi neušla do nenávratna ani jedna chuťová krásnosť. Keď sa začali medzi stromami objavovať múry hradu spomínaného od roku 1241 aj v spojitosti s Matúčom Čákom a potom so Žigmundom a ďalšími až k Thurzovcom, ako posledným z radu tých, čo tu mali svoju posádku a kontrolovali obrovské územie okolo. Ešte koncom 18. storočia tu bol uložený desať rokov archív a po jeho odsťahovaní na Oravu pevnosť začala chátrať. Každý z tých, tu vládnucich, zanechal na hradnom komplexe svoju stopu, svoju úpravu, prístavbu, zveľadenie. Ale dočasu. Nádherné výhľady do dolín sú z pomyselných okien, terás a balkónov, najkrajší hádam z vrcholu strážnej veže, ktorá tu stála. Nádherné vánky z dolín prinášajú zo sebou vône lúk pod hradom, ale aj mokrú vôňu dažďa z diaľky kdesi od Žiliny, kde do obzoru sa zavesila tmavá clona. Ešte sme sa na chvíľu opreli o chladivé kamene múrov, ešte sme sa pozreli cez plecia žoldnierov z posádky hrajúcich karty i vyrábajúcich tu pušný prach a pomaly sme schádzali dolu. K lúčnym vôňam kvetov a tráv….

text, foto © Peter Krivda Soliwarski

Potulky CCXII – Daorson /BiH/

17.04.2024

…stále som sa vyhýbal tomu, aby som sa stal cestujúcim v tom nikdy nekončiacom zástupe, ktorým sa ženú po všetkých cestách sveta turisti. A robia zeme, vyrábajú zeme, robia destinácie. Niekedy v jeseni minulého roku som nechtiac vypočul rozhovor dvoch mamičiek v kaviarni jedného nákupného centra. Sú to také kaviarne nekaviarne v ktorých sa schádzajú mamičky [...]

Potulky CXXI – Blatnická dolina, pre Inguśu

26.02.2024

…hľadáme doma krásy Toskánska, Andalúzie, Alpských dolín…,len akosi zabúdame, že iní k nám chodia hľadať krásy Slovenska, Turca, Blatnickej doliny. Koľko krát sme porovnávali „toto je nádhera, ako krajina pri Montalcino, vinohrady ako pri Pianacci…“. Lenže „táto“ nádhera zvlnenej krajiny s kopčekmi a dolinami je pri jednom z pohľadov z Brotnice [...]

Lubomír Typlt v Mantre, Bratislava

23.02.2024

…už dlho nie je pravidlom, že by sa v slovenských výstavných priestoroch predstavovalo súčasné výtvarné umenie z Čiech. O to zaujímavejšie potom vyznieva skvelý počin spoločnosti Mantra a jej konateľa Šimona Krivdu, ktorým sa podarilo vo výstavných priestoroch bratislavskej Pradiarne realizovať vskutku výnimočnú výstavu popredného českého multimediálneho [...]

súdna rada výbor

Výbor odobril odvolanie členov súdnej rady, Mazák a Majerník to odmietajú

24.04.2024 15:20

Koaliční poslanci odvolávanie odôvodňujú stratou dôvery a pochybnosťami o svedomitom výkone právomocí členov.

medveď

V okolí obce Košická Belá sa vodičovi pred autom zjavil medveď

24.04.2024 14:52

Polícia vyzýva na ostražitosť a opatrnosť.

sneh, bratislava, sneženie

SHMÚ upozorňuje na sneženie na severnom Slovensku

24.04.2024 14:21

Meteorológovia vydali výstrahu prvého stupňa.

Londýn, kôň, splašené kone, Household Cavalry, britská vojenská jednotka

Londýnom sa preháňali splašené vojenské kone. Skrotila ich až armáda, hlásia ranených

24.04.2024 14:02

Jeho kôň vrážal do áut neďaleko Buckinghamského paláca.