Dávid Čársky v Galérii Čin Čin, Proporcie III

…možno by sme mohli začať „v jednej z bratislavských galérií…“, ale nie, to by nebolo presné. Ináč. V jedinečnej bratislavskej Galérii Čin Čin vystavuje jedinečný výtvarník, maliar, Dávid Čársky. Možno to vyznieva trochu nadnesene, ale pri troche snahy o hodnotové sledovanie výstavných aktivít galérií v Bratislave vieme vysledovať Galériu Čin Čin, ako výstavnú inštitúciu programovo sledujúcu progresívne výtvarné umenie vyšších obsahových i formálno-výrazových hodnôt už od roku 2010. Zjavne aj preto Dávid Čársky. Výtvarník, ktorý je dlhodobo synonymom úžasnej intelektuálnej pokory pred rozsahom možného vyjadrovania, alebo vyjadrovacími prostriedkami. Celé to, až neobsiahnuteľné spektrum koloristických i formotvorných prostriedkov Čársky oprosťuje od irelevantných nánosov a až s asketickou prísnosťou akoby pretransformoval biblické „Ak chceš byť dokonalý, choď, predaj, čo máš, rozdaj chudobným a budeš mať poklad v nebi“ do „Ak chceš povedať to najpodstatnejšie , zbav sa dlhých, bezobsažných slov, nezávažných gest a nájdeš čistú esenciu výrazu s minimálnymi prostriedkami.“ Myšlienková koncentrácia premietnutá na plochu obrazu – objektu . Koľko priestorov sa prostredníctvom nej otvára. Koľko prienikov v rovine intelektu nachádza. Aký stupeň senzibility je potrebný pre obsiahnutie svetov, ktoré Čársky vrství na seba. Keď raz, pri nejakej výstave Dávida Čárskeho poznamenal prof. Hološka, že jeho cesta, cesta výtvarníka Dávida Čárskeho, sa začala pri kameni na SŠUP v Bratislave, ja len skromne dodávam, že cesta Dávida Čárskeho k dnešnému minimalistickému prejavu sa zrejme začala pri kameni na bratislavskej „šupke“. V kameni je navrstvená nesmierna história celého nami rozumovo obsiahnuteľného vesmíru, úžasná energia špirály priestoru. A každý náš dotyk s ním je dotykom so svetmi minulými a prienikom do galaxií budúcnosti. Tieto sférické vrstvy ukladá Dávid Čársky na seba ako sloje v zemi, v kameni, sloje vedomia, pamäte. Koloristickú skladbu, ktorou vyhraňuje priestor pre vstup do vnútra, oprosťuje do maxima, minimalizuje jej rozsah na niekoľko zlomených tónov sivých, hnedých, zelených a okrov, vytvára transcendentálny priestor možností prieniku k sústredenej kontemplácii . Pojem Abstrakcie je tu postavený Dávidom Čárskym do súbežnej polohy s Absolútnom. Asketická monochrómia obrazovej plochy vytvára podmienky maximálneho sústredenia meditatívnych polôh. Povrchová štruktúra farebných vrstiev je prezentovaná ťahmi špachtlí, ktoré vytvárajú subtílne stopy, elementárne posuny svetelného lomu. Spolu s pretekajúcim farebným médiom cez okraj podkladového rámu obrazu a reliéfnymi predelmi jednotlivých farebných polí /ak je obraz – objekt členený/ vytvárajú ilúziu tretieho rozmeru lákajúcu k dotyku. Ak sa kompozične Čárskeho obraz člení, je to v prísnom vertikálnom a horizontálnom ohraničení s vyhranenou koloristickou korekciou v už hore spomínanej skladbe. V mnohých prípadoch autor kompozície spája do diptychov, alebo triptychov a tak dynamizuje abstraktnú podstatu obrazu – objektu. Minimalistická vyjadrovacia čistota na súčasnej výstave prezentovaných diel je ešte podporená nekomplikovanou strohosťou inštalácie, pri ktorej, ak máme šťastie a sme vo výstavnom priestore sami, nadobúdame dojem Inštalácie ako jednotného kompaktného celku, ako jedného diela. Citlivý prístup k prezentácii obrazov-objektov Dávida Čárskeho nesúcej názov Proporcie III. v kurátorskej koncepcii historičky umenia Beaty Jablonskej sa tak nesporne stáva súčinným pri skvelom zážitku v bratislavskej Galérii Čin Čin.

 

text, foto © Peter Krivda Soliwarski & Andrej Trebatický

Potulky CCXXV – Kaštieľ Brunswickovcov, Dolná Krupá

26.11.2025

…hľadanie krásy je úžasný proces pri ktorom nachádzame v jednoduchosti a aj všednosti nádherné, obrovské, stále nové a nové vesmíry, ktoré by nás mali robiť lepšími, múdrejšími v pokore, s dobrom vo svojom vnútri. To hľadanie sa nikdy nekončí. Hranica krásna, ako univerza nemá nikde konca, a ono stále poskytuje ďalšie a nové cesty. No nie každý má [...]

Jena Šimková – Iná realita /Módna fotografia, Dom umenia Piešťany/

16.11.2025

…keď ideme cestou stále dopredu, je dobré sa občas otočiť, aby sme si uvedomili, že tá cesta vedie správnym smerom… Krzysztof Penderecki, Výstavy výtvarných diel je tým pootočením sa za seba, sebakontrola, premietnutie si cesty vyloženej vlastnou tvorbou, pristavenie sa pri každej fotografii so stálou otázkou „je to to, čo som chcela vytvoriť ? Spĺňa [...]

Potulky CCXXIV – Etna, miesto titanov /I/

10.11.2025

…aké úžasné svety sa otvárali na stránkach každej knihy, do ktorej som sa zahĺbil hneď po príchode z knižnice. Mali sme ju neďaleko na našej ulici. Trávieval som tam množstvo času, hneď po škole. Dokonca istý čas som v knižnici pôsobil ako aktivista. Myslím, že sa to tak volalo. Chodil som pomáhať ukladať vrátené knihy do regálov, ale hlavne som to [...]

Prezident SR Peter Pellegrini s pápežom Levom XIV.

Pellegrini vo Vatikáne. Na audiencii ho sprevádzala mama, pápežovi priniesol tri dary

04.12.2025 11:20

Aké dary priniesol Pellegrini pápežovi?

MERS, Južná Kórea

Vo Francúzsku izolovali dvoch ľudí, u ktorých sa potvrdil syndróm MERS

04.12.2025 10:50

MERS je smrteľnejší, ale menej nákazlivý variant syndrómu akútneho respiračného zlyhania SARS.

Peter Pellegrini

Pápež Lev XIV. prijal na osobnej audiencii prezidenta Pellegriniho

04.12.2025 10:09

Prezident venoval pápežovi dary nesúce symboliku mieru, duchovného odkazu a slovenského tradičného umenia - holubicu mieru a drôtenú plastiku “Pútnici nádeje”.

NR SR: Rokovanie 40. schôdze

Poslanci rokujú o zrušení Úradu na ochranu oznamovateľov. Šutaj Eštok odmieta, že by šlo o pomstu

04.12.2025 10:03, aktualizované: 11:15

O návrhu, ktorý vláda schválila pred necelými dvoma týždňami, rokuje parlament v zrýchlenom režime.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 169
Celková čítanosť: 579752x
Priemerná čítanosť článkov: 3430x

Autor blogu

Kategórie